استرالیا در میان مبارزات تجاری چین بازارهای جدید زغال سنگ را باز می کند


بازیافت دوچرخه در 12 اکتبر 2020 در کنار توده های زغال سنگ در بندر ذغال سنگ در نیوکاسل ، نیوکاسل ، نیو ساوت ولز ، استرالیا قرار دارد.

دیوید گری بلومبرگ | گتی ایماژ

محدودیت های گسترده ای که چین برای صادرات استرالیا وضع کرده به اندازه ترس از آن مضر نیست ، زیرا استرالیا در حال یافتن بازارهای جدید کالاهای خود است.

تنش ها بین این کشورها در ماه های اخیر افزایش یافته است ، پس از آنکه استرالیا خواستار تحقیقات جهانی در مورد درمان زودهنگام چین با Covid-19 شد ، به شدت تشدید شد.

از آن زمان ، پکن اقدامات مختلفی را برای جلوگیری از واردات استرالیا انجام داده است ، از تعرفه ها گرفته تا سایر ممنوعیت ها و محدودیت ها. این امر کالاهای استرالیایی ، از جمله جو ، شراب ، گوشت گاو ، پنبه و زغال سنگ را تحت تأثیر قرار داد.

به طور کلی ، صادرات هدف در سال 2019 حدود 25 میلیارد دلار یا 1.3٪ از تولید ناخالص داخلی استرالیا است ، طبق موسسه Lowy مستقر در استرالیا.

استرالیا یکی از معدود کشورهای پیشرفته در جهان است که از مازاد تجارت با چین برخوردار است. از آنجا که چین بزرگترین شریک تجاری استرالیا است ، تحلیلگران انتظار داشتند استرالیا تحت تأثیر این محدودیت ها قرار گیرد.

اما این تحلیلگران اکنون می گویند استرالیا با هدایت بیشتر صادرات خود به سایر کشورها موفق شده است خسارت را کاهش دهد.

به نظر می رسد صادرکنندگان ذغال سنگ استرالیا در جهت گیری به بازارهای دیگر کاملاً موفق عمل کرده اند.

رولند راجا

اقتصاددان برجسته ، موسسه لوو

رولند راجا ، اقتصاددان برجسته در موسسه لوئی ، گفت: “صادرات به چین در مناطقی که تحت تحریم قرار گرفته اند سقوط کرده است ، اما به نظر می رسد بیشتر این تجارت از دست رفته بازارهای دیگری را نیز پیدا کرده است.”

به طور کلی ، صادرات تحت تأثیر استرالیا به چین – به استثنای زغال سنگ – در بیشتر سال 2020 با کمی بیش از 9 میلیارد دلار ثابت مانده است. وی افزود ، سرانجام با افزایش محدودیت ها در اواخر سال 2020 ، آنها به حدود نیمی از این مقدار کاهش یافتند.

به گزارش راجا ، پس از محدودیت ها ، همین کالاها بازارهای صادراتی دیگر را باز کردند و تجارت سالانه حدود 4.2 میلیارد دلار برای این کالاها افزایش یافت و بیشتر خسارات چین را جبران کرد.

بخشهای موفق: زغال سنگ ، چوب ، غذاهای دریایی

با وجود ممنوعیت چین ، ذغال سنگ یکی از کالاهای پر رونق است.

راجا در یادداشت اخیر خود گفت: “به نظر می رسد صادرکنندگان ذغال سنگ استرالیا در جهت گیری به بازارهای دیگر کاملاً موفق عمل کرده اند.” “در ابتدا ، صادرات به بازارهای دیگر افزایش یافت ، زیرا چین برای اولین بار واردات ذغال سنگ را به طور کلی کاهش داد ، از اواسط سال شروع شد. سپس با تبدیل چین به زغال سنگ استرالیا ، به ویژه از اکتبر سال 2020 ، این روند تسریع شد.”

وی گفت ، تا ژانویه 2021 ، صادرات زغال سنگ استرالیا به بقیه جهان سالانه 9.5 میلیارد دلار بیشتر از قبل از ممنوعیت رشد کرده است.

به گفته راجا ، قابل توجه است که ذغال سنگ استرالیا در هند در حال به دست آوردن سهم بازار است.

مارسل تیلیانت ، اقتصاددان ارشد در استرالیا و نیوزیلند ، با این نظر موافق است.

وی گفت: در حالی که صادرات سنگهای غیر آهنی به چین سال گذشته 40 درصد کاهش داشت ، “معدن کاران موفق شده اند محموله های خود را به کشورهای دیگر هدایت کنند.” “نتیجه این است که درگیری آنچنان که بسیاری تصور می کنند برای اقتصاد استرالیا مضر نیست.”

ما همیشه به دنبال فرصت های دیگری هستیم که می توانیم استفاده کنیم ، چه از طریق شرکای تجاری موجود خود و چه با گشودن راه های جدید تا بتوانیم آنها را کشف کنیم.

دن تهان

وزیر بازرگانی استرالیا

فقط زغال سنگ نیست. راجا گفت ، سایر صادرات استرالیا تحت تأثیر این محدودیت ها “حتی نشانه های واضح تری از انحراف قابل توجه تجارت را نشان می دهد.”

او جو ، پنبه ، غذاهای دریایی و چوب را ذکر کرد که توانست بازارهای جدیدی پیدا کند.

“فروش این محصولات در بازارهای دیگر به شدت افزایش یافت ، اما تنها پس از تشدید تحریم های چین در اواخر سال 2020 – با یک تغییر شدید که نشان می داد این در واقع تا حد زیادی نتیجه انحراف تجارت است.”

بخشهای آسیب رسان: گوشت گاو ، شراب

با این حال ، تحلیلگران خاطرنشان می کنند که استرالیا در تهیه گوشت گاو و شراب مشکل داشته است.

راجا گفت: “صنعت شراب استرالیا در تلاش است تا ضرر بازار درجه یک چین را جبران کند.” در اوایل سال جاری ، چین با ادعا اینکه استرالیا دامپینگ و یارانه صادرات شراب خود را صادر می کند – و در نتیجه به بخش شراب داخلی چین صدمه می زند ، عوارض ضد دامپینگ بر برخی شرابهای استرالیایی وضع کرد.

اطلاعات بیشتر در مورد چین را از CNBC Pro بخوانید

وقتی چین واردات برخی از تأمین کنندگان گوشت گاو استرالیایی را متوقف کرد ، گوشت گاو نیز تحت تأثیر قرار گرفت.

اما هر دو راجه و تیلیانت معتقدند كه كاهش صادرات نه تنها به دلیل تنش های تجاری با چین اتفاق می افتد – كه علت عمده آن می تواند مشکلات تأمین بدنبال خشکسالی اخیر باشد.

تیلانت به CNBC گفت: “همچنین جالب است كه صادرات مس افزایش چندانی نداشته است ، حتی زمانی كه قیمت مس از یك سطح قبل از ویروس افزایش یافته است.” “این همچنین نشان می دهد که استرالیا در تهیه عسل در جاهای دیگر مشکل داشته است.”

اما استرالیا تسلیم نمی شود. او به دنبال بازارهای جدید است زیرا روابط تیره با چین هیچ نشانه ای از تضعیف ندارد.

معاون نخست وزیر آن ، مایکل مک کورماک ، در ماه مه به CNBC گفت که این کشور به دنبال ایجاد تنوع در بازارهای خود است.

به عنوان نمونه ، او گفت استرالیا تازه محموله جو خود را به مکزیک فرستاده است.

سال گذشته ، پکن تعرفه های ضد دامپینگ و ضد یارانه را برای جو استرالیا وضع کرد ، اقدامی که باعث شد تولید کنندگان جو چینی از بازار چین متوقف شوند.

هفته گذشته ، وزیر تجارت استرالیا گفت که از سازمان تجارت جهانی می خواهد برای حل نگرانی ها درباره محدودیت های مشابه اعمال شده بر جو استرالیا توسط چین ، یک گروه حل اختلاف ایجاد کند.

وزیر تجارت استرالیا دن تههان روز چهارشنبه به CNBC گفت كه كشور وی همچنین در حال بررسی این موضوع است كه آیا WTO را در بحث شراب با چین ادامه دهد.

تهان این پیام را تکرار کرد که استرالیا در جستجوی راه هایی برای یافتن بازارهای جدید برای محصولات خود است. در حال حاضر در حال مذاکره در مورد توافق تجارت آزاد با بریتانیای کبیر و اتحادیه اروپا.

وی افزود: “ما همچنین همیشه به دنبال فرصت های دیگری هستیم که می توانیم استفاده کنیم ، چه از طریق شرکای تجاری موجود خود و چه از طریق گشودن راه های جدید تا بتوانیم کشف کنیم.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *